FIGYELEM!!!
NyitólapPolgár Info portálok helye országszerteHelyi, országos hírekBelépésRegisztrációFórum
 
Politikai tükör


 
Balatoni Polgár Info
·Balaton egésze ünnepel! Mi az igazi történelmi üzenet?
·Balatoni polgárok számára egyértelmû - minõségi élelmiszer, magyar gasztronómia a jó politikai út!
·Mérsékelt demokrata álláspont Balaton helyzetérõl - A közjó többet érdemel az EU forrásaiból!
·A BALATON TISZTA VÍZZEL VÁR!
·A Magyar Állam és a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elfogultsága a devizahiteles probléma tisztességes megoldásának az akadálya
·Szervizdíj nem a vendégrõl szól! Mérsékelt demokraták a fogyasztó szabadságát megõriznék!
·Balatoni polgár, balatoni családok életéhez jó politikai javaslatok a mérsékelt demokrata politikától!
·Megkezdõdött a halõrzést támogató eszközök és a halõri egyenruhák átadása
·Balatonnál a balatoni polgár pontosan tudja........
·Gyermeknap Balatonkenesén

Tovább...

 
Languages
Kezelőfelület nyelve:

English Hungarian

 
Hírek
 · Budapest városépítés
 · Új politika
 · Kultúra
 · Fiatalok
 · Hagyományok
 · Magyar Gazdaság
 · Nemzedékek váltása
 · Életmód és társadalom
 · Budapesti emberek
 · Feketén-Fehéren
 · Jó politikai úton
 · Bíróságok, ügyvédek, ügyfelek, szakértők
 · Bonus
 · Magyarországon zajló választások
 · Budapest skandallum
 · Mikrovállalkozások Magyarországon
 · Budapest vendégváró - ár és érték

 
Polgár Info portálcsalád hírei
2017.09.19 22:27 Felföldi Polgár Info (Felföldi Polgár Info)
2017.09.18 00:10 Nemzeti Vágta - Csemõ lovasa nyerte a 10. Nemzeti Vágtát (Zuglói Polgár Info)
2017.09.18 00:05 Bartók-világverseny - Cosima Soulez-Lariviere a nyertes (Zuglói Polgár Info)
2017.09.17 00:10 Kulturális örökség napjai - Országszerte több mint 600 program a hétvégén (Zuglói Polgár Info)
2017.09.17 00:05 Tûzvédelmi nyílt napokat tart a katasztrófavédelem (Zuglói Polgár Info)
2017.09.16 22:50 A kormány támogatja a budapesti Bolgár Mûvelõdési Ház felújítását (Zuglói Polgár Info)
2017.09.16 01:22 Méltatlanul elfeledett esemény az 1947-es párizsi békekötés (Zuglói Polgár Info)
2017.09.16 01:14 Csokoládé- és édességünnep a Bazilika elõtt Budapesten (Zuglói Polgár Info)
2017.09.16 01:11 Vitanapot kezdeményez az LMP a devizahitelesek helyzetének megoldására (Zuglói Polgár Info)
2017.09.16 01:06 Befejezõdött a zugligeti Lóvasút állomásépület újjáépítése (Zuglói Polgár Info)
2017.09.16 01:02 Nemzeti Vágta - Jubileumi programokat kínál a 10. Nemzeti Vágta a hétvégén (Zuglói Polgár Info)
2017.09.15 17:14 Fayr Play, vagy tiszta ütés! Ma a politikai kultúra vége hol van? (Budavári Polgár Info)
2017.09.15 07:41 Budapesti polgár méltóságára mikor figyel a budapesti politika, a budapesti politikus? (Budavári Polgár Info)
2017.09.14 07:11 Levegõt a budapestieknek! Szmog elõttem, szmog mögöttem ideje nem a polgárok igénye! (Budavári Polgár Info)
2017.09.08 07:52 Budapesti devizahitelesek sorsa nem megoldott! Lehet jó politikai döntéseket hozni! (Budavári Polgár Info)
2017.08.23 16:50 Euro in Ungarn! Statt politischer Komödie soll der Euro Erfolg bringen! (Berlini Polgár Info)
2017.08.22 12:51 Judóka-tárlat az EMÜK-ben - Egyszerre bontja és építi a formát (Erdélyi Polgár Info)
2017.08.22 12:44 Magyar euro hol van? Politikai komédia helyett legyen magyar euro siker! (Erdélyi Polgár Info)
2017.08.22 12:36 KELEMEN HUNOR ÜNNEPI BESZÉDE A 8. KOLOZSVÁRI MAGYAR NAPOK MEGNYITÓJÁN (Erdélyi Polgár Info)
2017.08.21 15:59 MAGYAR ÁLLAMPOLGÁROKAT SEGÍTSE A MAGYAR POLITIKA! Ma ez Szent István Ünnepe fontos üzenete! (Erdélyi Polgár Info)
2017.08.21 15:56 FELHÍVÁS AZ \"IN BETWEEN?\" PROJEKTBEN VALÓ RÉSZVÉTELRE (Erdélyi Polgár Info)
2017.08.18 19:26 Balaton egésze ünnepel! Mi az igazi történelmi üzenet? (Balatoni Polgár Info)
2017.08.18 06:11 A feje tetejére állhat a magyar ingatlanpiac? (Budavári Polgár Info)
2017.08.18 06:03 Magyar euro a magyar politikai igazi sikere lehetne! (Budavári Polgár Info)
2017.07.07 06:55 Budapest a guruló bõröndök városa lett? (Budavári Polgár Info)
2017.07.02 14:29 Budapestre a felújított metró, Dunakeszi vagy Budaörs repülõterére a Red Bull Air Race való! (Budavári Polgár Info)
2017.06.26 14:38 AZ RMDSZ NEM VESZ RÉSZT A BIZALMATLANSÁGI INDÍTVÁNY SZAVAZÁSÁN (Erdélyi Polgár Info)
2017.06.26 14:28 Milyen lesz a választás 2018-ban? (Erdélyi Polgár Info)
2017.06.26 14:21 A NYUGAT-BALKÁN INTEGRÁCIÓJA ÉS BIZTONSÁGA STRATÉGIAI FONTOSSÁGÚ KÉRDÉS AZ EU SZÁMÁRA (Erdélyi Polgár Info)
2017.06.23 17:07 Mit szól a budapesti polgár? Metró és a közjó kérdései! (Budavári Polgár Info)

 
Közélet hírei
A webhely tartalom szolgáltatása jelenleg nem működik.
 
Hirdetés



 
Európában élő magyarok

 

 Facebookon lépjen be és lájkoljon!


 
Keresés itt



 
Komáromi Polgár Info
·Komáromi András-napi Vásár
·A Felvidékrõl kitelepített magyarokra emlékeznek Budapesten
·"Szeretethimnusz"
·"Új Sereg" - 3 éves képzés a Karaul-hagyomány útján
·A kétnyelvûség már nem elég: négynyelvû tájékoztató táblák készülnek
·Aláírásgyûjtés a komáromi Selye János Egyetemért
·1O.Kárpát-medencei Összmagyar Nemzeti Diákbajnokság-labdarúgás
·Mit ér ma az igaz , magyar érték?
·Komáromiak a Szlovák Nemzeti Színházban
·Május 29-én Komáromban játszik a Ferencváros csapata

Tovább...

 
Társasházban élők szakmai partnere!

Budapesti és vidéki társasházak jogvitái!

 Megbízással részvétel  társasházak közgyűlésein

a kisebbségi tulajdonos érdekében!


  


 
Értékeink: Budavári Sikló - 139 év
Feketén-Fehéren

Nap mint nap turisták százainak érdeklődését kelti fel a közlekedéstörténet egyik remekműve! Ma a világörökség része, korának látványos újdonsága volt. A sikló megépülését gróf Széchényi Ödönnek köszönheti Budavár.



 

A Budavári Siklót - a világ második siklóját! - eredeti állapotában egészen pontosan 1870. március 2-án avatták fel. A korának legmodernebb műszaki megoldásait felvonultató közlekedési eszközt gróf Széchényi Ödön jóvoltából építették.

A sikló létesítéséről már a kiegyezés idején folytak tárgyalások. Szükségessége abból adódott, hogy a budai vár már nem kimondottan erődítmény-szerepet töltött be, hanem minisztériumoknak adott helyet és az ott dolgozóknak is el kellett valahogyan jutni a munkahelyükre.


1869. október 23-án már tartották meg az első próbát. A mozgatóerőt az alsó állomáson elhelyezett 35 lóerős gőzgép biztosította. Buda városának kívánsága szerint a felső szinten is épült egy egyszerű szerkezetű csarnok. A sikló kocsik a felső állomáson lévő fordítókorongon átvetett 24 mm vastag, 42 db acélpászmából font drótkötélen függtek.

A pálya a vízszintessel 30°-os szöget bezáró, 96 m hosszú, 1410 mm-es nyomtávval lefektetett vágányból állt, amelyeket alacsony lépcsős fal választott el egymástól. A szintkülönbség az alsó és felső állomás között közel 50 m volt. A két kocsi egyedülálló módon három, lépcsőzetesen egymás fölé emelkedő fülkéből állt, a két szélső II. osztályú besorolású részen 8-8, a középső I. osztályú részen 6 ülőhellyel. Nagy forgalomban azonban 24 utast szállítottak. A menetek sűrűsége csúcsórában elérte a 30-at is. A haladási sebesség 8 km/ó volt.


A sikló az első években alig szállított kevesebb személyt, mint a XIX. század utolsó évében: évente átlagosan négy-ötszázezer utassal működött. Először az utasszám lassan emelkedett, majd a világháborús években megélénkült, 1919-ben már napi ötezer fő is volt. Később, 1920-tól az utasforgalom fokozatosan hanyatlott.

A világgazdasági válság idején a szállított utasok száma már a 435 ezer főt sem érte el, majd a második világháború idején ismét fellendült a forgalom, 1943-ban 2,1 millió utas vette igénybe a siklót. 1944-ben például csaknem kétmillió-ötvenezer utast szállított.


A Budai Hegypálya Rt. üzemét a megnyitástól 1870. április 30-ig a Budai Vaspálya Társaság vezette, majd átadta a tulajdonos saját kezelésébe. A koncesszió lejárta után, 1920-ban a sikló a főváros, majd 1932-ben a BSzKRt. tulajdonába került.

A háború utáni helyreállítás helyett a BSZKRT úgy döntött, hogy romjait eltakarítja, de a helyreállítási munkálatokat már nem kezdték el, mivel a budai várnegyed közlekedését autóbuszokkal kívánták megoldani.

A Budavári Siklót végül 1986-ban állította helyre a főváros a BKV-val összefogva, és már a következő évben, 1987-ben, az UNESCO Világörökség listájára került! Az 1870-től a második világháborúig szinte változatlan műszaki tartalommal üzemelő sikló meghajtása viszont a felújítás során alaposan átalakult.

A gépház ezúttal már a felső állomás alá került, és villamos hajtást kapott a sikló. A jármű ma már szinte teljesen automatikusan működik. Elektromos és mechanikus érzékelői segítik az utasok biztonságát. Kezdetben három métert tett meg másodpercenként, de ez túl gyorsnak bizonyult, ezért a sebességet a felére csökkentették.


A sikló továbbra is vonzza az embereket. Utasszáma évente hatszázezer és egymillió között ingadozik. Helyreállítása óta üzemviteli feladatait a BKV látja el.

 

(Forrás: mti ots/Fotó: bkv.hu)

Dátum: 2009. June 15. Monday, 22:14 Szerző: budavar
 
 
Kapcsolódó linkek
· Cikk keresés: Feketén-Fehéren
· Írta: budavar


A legolvasottabb cikk ebben a rovatban: Feketén-Fehéren:
Budavári Sikló - 139 év


 
Cikk értékelése
Átlagolt érték: 0
Szavazat: 0

Értékeld ezt a cikket:

Kiváló
Nagyon jó
Jó
Átlagos
Rossz



 
Beállítások

 Nyomtatható változat  Nyomtatható változat

 Küldd el levélben!  Küldd el levélben!


Ehez a cikkhez nem lehet megjegyzést küldeni

Hiszünk az információ, a vélemények  szabad áramlásának erejében.  

Közép politika lapja, mérsékelt demokrata politikai szemléletével. 

Mérsékelt demokrata politikai meggyőződés és alkotó közélet Magyarországért a szemle alapgondolata!

Elolvasás után tegye közzé Facebook oldalán híreinket, adja tovább információinkat és közleményeinket ismerőseinek, barátainak!

Mérsékelt demokrata politika a tudatos polgárról, a tudatos választóról szóló politika.

Rendszerváltás politikai pártjaitól független , autentikus politikai közép (centrista) humanista politikája. 

RSS 2.0 NewsRSS 2.0 ForumsRSS 2.0 DownloadsRSS 2.0 Links


Az oldalon található termék- és cégelnevezések tulajdonosaik védjegyoltalma alá eshetnek. A rendszerváltás politikai erőitől független szemlélettel!

A hozzászólások szerzőik tulajdonai, minden más tartalom: © 2007 Budapesti Polgár Info. Minden jog fenntartva.

Tartalmak szabadon, változatlan formában "Budapesti Polgár Info" megjelöléssel és a cikkre mutató link elhelyezésével vehetőek át!





Wolf Studio